Polyphonic worlds: justice as medium

Over

Contour is een vaste waarde tot ver buiten België. Een uniek platform voor al wie belangstelling heeft voor bewegend beeld. De achtste editie vindt plaats in de lente van 2017 en krijgt de stempel van de Zuid-Aziatische curator Natasha Ginwala. Meer dan twintig lokale en internationale kunstenaars zullen nieuw en recent filmisch werk presenteren op verschillende locaties in Mechelen. Contour Biennale 8 toont hedendaagse kunst tegen de achtergrond van het 400 jaar oude verleden van de Grote Raad. Dit Mechelse gerechtshof was het juridische centrum van Europa. De kunstwerken belichten het thema rechtvaardigheid elk vanuit een eigen invalshoek. Kom langs op historische locaties als het Schepenhuis, het Hof van Savoye, Huis de Clippel en In den Grooten Zalm. Bezoek de Garage, tentoonstellingsplek voor actuele kunst, of Loods Sociaal Huis aan de rand van de binnenstad. Film, video, installaties en performance dompelen je onder in de wereld van recht, rechtspraak en rechtvaardigheid.

Contour Biennale 8 loopt van zaterdag 11 maart tot en met zondag 21 mei 2017. De tentoonstelling is geopend tijdens de week van 9 tot 17 uur. Tijdens het weekend tussen 10 en 18 uur. Contour Biennale 8 is gesloten op woensdag.

Evenementen

26-04-2017 — 05:04

Nocturne

Op woensdag 26 april organiseert Contour Biennale 8 een nocturne. Alle locaties zijn dan geopend van 17 tot 21 uur: een ideaal moment om de biënnale te bezoeken naast de gangbare openingsuren. Je kan ook tijdens deze avond een gids reserveren via contour@nona.be

20-03-2017 — 04:03

Café Univers

Café Univers is a nomadic radio project by Syma Tariq and Francesca Savoldi hosted during the opening weekend of Contour Biennale 8.

The episodes navigate mainstream radio stations via the Radio Garden, with biennale artists, guests and passersby warmly invited to contribute. The project melds sonic exploration of south/south solidarity and the collapsing of physical/digital spaces via the changing format of radio. It hopes to address questions such as: What is the relationship between music and social justice? In what ways does music (re)territorialise and bind the diaspora? Whose sound is it anyway?

The project is supported by Radio Apartment 22 (R22), founded by Abdellah Karroum in Rabat. Edited episodes of the audio recorded will be published on R22 and the Contour Biennale 8 website.

20-03-2017 — 03:03

Lerarendag

Op zondag 19 maart organiseerden Contour Biennale 8 en OP.RECHT.MECHELEN. de Contour Biennale 8 lerarendag in samenwerking met Klasse. De educatieve werking van de biënnale werd er voorgesteld. De educatie map is vanaf nu beschikbaar op onze website.

13-03-2017 — 07:03

The Stealing C*nt$ and Toxic Sovereignty

Het Karrabing Film Collective (Gavin Bianamu, Rex Edmunds, Elizabeth A. Povinelli, Ben Williams) stelt The Stealing C*nt$ en Toxic Sovereignty voor, de film die naar aanleiding van hun deelname aan Contour Biennale 8 bij de Boghossianstichting zal getoond worden. De projectie zal gevolgd worden door een gesprek gemodereerd door Natasha Ginwala. Alle info vindt u hier.

11-03-2017 — 07:03

Public Programme

Contour Biennale 8 werkt samen met Dutch Art Institute en verwelkomt studenten en docenten in Mechelen tijdens het openingsweekeinde van de biënnale. Een tweedaags publiek programma op 11 en 12 maart 2017 met als titel Planetary Records: Performing Justice Between Art and Law is het sluitstuk van hun programma. Kom ook naar de keynote lezingen, artist talks, filmvoorstellingen en de prestaties in het kader van DAI's Roaming Assembly #12. Bedacht door curator Natasha Ginwala en dichter, criticus en curator Rachel O'Reilly. Het volledige programma vindt u op onze website onder 'public programme'.

Hearings

06-03-2017

Video Temporality and Hindsight Evidence

Since 1991, when Rodney King’s beating was captured on video by a civilian named George Holliday, the medium’s use as legal evidence has increased immensely. Understanding the functions and consequences of this shift demands a deep consideration of video’s relationship to temporality and memory. For years, artists and media theorists have been pursuing this question. […]

06-03-2017

L for Lai Teck

A fleet of illegible and nameless specters haunts the political landscapes of early and mid-twentieth-century Southeast Asia. British Special Branch reports from this period tended to present its Communist enemies as faceless statistical digits, revealing few personal details about them. The abstraction of these reports is further exacerbated by the fact that the most frequent […]

06-03-2017

Diaoptasia – Our Future Will Be

Fractures can sometimes be identified As light falls on its aching path How do you see the cracks that appear? Would it be rough and irregular? Maybe shell like, smooth and curved? Or maybe jagged and sharp edged like broken metal Forming elongated splinters Breaking like clay or chalk? Our future is to live […]

06-03-2017

I Will Burn Myself Again and Again: Notes on the Self-Immolations in Tibet

I am walking thus on the path of light, to become the living proof of truth I am sacrificing myself thus on the face of actuality All my brothers and sisters, young and old, living in misery and sorrow All people throughout the world who love freedom and peace And to you, tyrants of violence, […]

06-03-2017

Visual Script: Vietnam the Movie

—Did you see her? —The lobby was full of people. Police, security, barriers. I realized how ridiculous the situation was. I pictured myself jumping on an Indo-Chinese woman, yelling: “Mama!” So I thought a miracle had to happen. I hoped one of the women would shout: “Etienne, my son!” I waited. A long time.[…]

06-03-2017

A Tragedy in Two Acts

This is a slightly adapted version of a conversation that took place over e-mail in 2006 between art historian Els Roelandt and visual artist Ana Torfs, on the occasion of the first exhibition of Torfs’ installation Anatomy at daadgalerie in Berlin.

06-03-2017

America, de Bry 1590-1634

Whilst sitting in the rare book division of the New York Public Library in Manhattan, awaiting the arrival of an original 1724 edition of Le Code Noir, I picked up another book: America, de Bry 1590-1634. As I moved through the pages, looking at Theodor de Bry’s coloured engravings, I was witnessing documents from history that reported apparent truths about the colonisation of the Americas […]

29-09-2016

The Littoral

The year 2160 is the last year of the legacy-management activities under the Puerto Rico Power Authority and the now-defunct United States Atomic Energy Commission. The decommissioned reactor has been closed for fifty years. It was a model thermonuclear plant for seven years, between 1960 and 1967, but it required too many modifications to work […]