Polyphonic worlds: justice as medium

De Garage (startpunt)

Tegenover het portaal van de Sint-Romboutskathedraal ligt De Garage. Met haar grote glazen ingang, witte muren en strakke, open ruimtes, contrasteert deze tentoonstellingsplek fel met de andere locaties van Contour Biennale 8. Toch kent ook deze white cube een veelzijdige geschiedenis als gastenverblijf, slagerij, brasserie en een garage, waaraan de locatie haar naam nog steeds ontleent. Vandaag huist er een tentoonstellingsruimte voor actuele kunst van het Cultuurcentrum Mechelen die ook belangrijk is geweest tijdens vorige edities van Contour.

Schepenhuis

Het Schepenhuis in hartje Mechelen ligt aan het belangrijkste plein van de stad. Het gotische bouwwerk wordt beschouwd als het eerste stenen stadhuis van Vlaanderen en werd opgetrokken in de dertiende eeuw. Het groeiende geopolitieke belang van Mechelen zorgde voor een uitbreiding een eeuw later. Het Schepenhuis was de ontmoetingsplek voor schepenen van de stad Mechelen en bood onderdak aan de Grote Raad van 1471 tot 1616. In de pleidooienzaal wordt een Laatste Oordeel door Frans Sanders afgebeeld uit 1526. Het is een typisch voorbeeld van een gerechtigheidstafereel, dat moest aanzetten om het juiste en rechtvaardige na te streven. Verschillende ruimtes deden al dienst als gevangenis, academie en stadsarchief. Het is de eerste keer dat Contour in het hele gebouw plaatsvindt.

In den Grooten Zalm

Langs de Dijle aan de historische Zoutwerf ligt In den Grooten Zalm, een knap staaltje van vroegrenaissance architectuur in Vlaanderen. Het pand kreeg rond 1530 haar huidige look naar een ontwerp van de architect Willem Van Wechtere. De gevel, gesierd met rijke reliëfs en decoratie met vissen en andere natuurlijke taferelen, getuigt van de herbestemming als gilde van de vishandelaars. Boven de deur prijkt een vergulde zalm. In den Grooten Zalm lag aan een van de drukste handelsplaatsen van de stad en de gilde kende een grote welvaart. Tot aan de Franse Revolutie zouden de ambachtslieden hier gevestigd zijn. De begane grond en de zolder zijn het kader voor enkele werken van Contour Biennale 8.

Hof van Savoye

Het huidige gerechtshof in Mechelen werd al tijdens de zestiende eeuw gebouwd als het hof van Margareta van Oostenrijk, landvoogdes van de Nederlanden vanaf 1507 tot 1530. Het is een van de vroegste bouwwerken in renaissancestijl, ontworpen in verschillende fases door het Mechelse architectengeslacht Keldermans. Op de gevel prijkt een decoratie van Vrouwe Justitia. Margareta speelde een belangrijke rol als mecenas van kunst en kunstenaars in haar tijd. Onder haar impuls zou Mechelen zich ontwikkelen als een artistiek centrum en zouden de renaissance en het humanisme zich verspreiden. Belangrijke kunstenaars, denkers en filosofen verbleven aan haar hof, zoals Erasmus, Bernard van Orley, Jan Gossaert en Albrecht Dürer. Ook de Vlaamse polyfonie bloeide tijdens de Habsburgse-Bourgondische periode met componisten als Pierre de la Rue, Josquin des Prez, Johannes Ockeghem en Jacob Obrecht. De structuur van polyfone muziek is gebaseerd op de gelijkwaardigheid van verschillende stemmen. Het gaat om een collectiviteit waarin alle zangpartijen op unieke wijze met elkaar verbonden worden. De scribent Petrus Alamire produceerde een aantal rijkelijk versierde verluchte handschriften. Tijdens zijn verblijf aan het hof zou Alamire ook een strategische diplomatieke gespeeld rol hebben. Er wordt zelfs gezegd dat hij een spion geweest zou zijn. Van 1616 tot 1796 kwam het hof van Savoye in de handen van de stad en werd de Grote Raad er geïnstalleerd. In de tuin en in de troonzaal van Margareta kan u kunstwerken van de biënnale vinden. De voormalige troonzaal fungeert vandaag nog als wachtzaal van de rechtbank.

Huis De Clippel

Huis De Clippel, ook de Keizerin genoemd, is een vijftiende-eeuwse woning die vandaag bewoond wordt door torenuurwerkmaker Luc Michiels. Door de jaren heen was het pand onder andere een hotel voor de Zuid-Nederlandse adel en een wijnhandel. Vanaf 1890 kwam het in de handen van Edward Michiels, die een manier ontwikkelde om klokkentorens elektronisch aan te drijven. Luc Michiels, zijn kleinzoon, zet vandaag het torenuurwerkatelier van de familie Michiels voort. Onder de indrukwekkende barokke voorgevel treed je via een luik de kelder binnen, getransformeerd tot een onderwaterwereld van kunstenaar Susanne M. Winterling.

Loods Sociaal Huis

Aan de rand van de binnenstad vindt u de laatste locatie van de biënnale. De industriële site op de Battelsesteenweg 50 was vroeger een meubelfabriek en biedt vandaag onderdak aan verschillende organisaties. Je vindt er een werkplaats met hout- en fietsenatelier, sociaal-artistiek theater en het Sociaal Huis van Mechelen. Ook jeugdcentrum ROJM bevindt zich op deze site. Op deze locatie brengt de biënnale enkele werken samen die aansluiten bij de gelaagdheid van deze site en de verschillende demografische groepen van Mechelen.


Evenementen

26-04-2017 — 05:04

Nocturne

Op woensdag 26 april organiseert Contour Biennale 8 een nocturne. Alle locaties zijn dan geopend van 17 tot 21 uur: een ideaal moment om de biënnale te bezoeken naast de gangbare openingsuren. Je kan ook tijdens deze avond een gids reserveren via contour@nona.be

20-03-2017 — 04:03

Café Univers

Café Univers is a nomadic radio project by Syma Tariq and Francesca Savoldi hosted during the opening weekend of Contour Biennale 8.

The episodes navigate mainstream radio stations via the Radio Garden, with biennale artists, guests and passersby warmly invited to contribute. The project melds sonic exploration of south/south solidarity and the collapsing of physical/digital spaces via the changing format of radio. It hopes to address questions such as: What is the relationship between music and social justice? In what ways does music (re)territorialise and bind the diaspora? Whose sound is it anyway?

The project is supported by Radio Apartment 22 (R22), founded by Abdellah Karroum in Rabat. Edited episodes of the audio recorded will be published on R22 and the Contour Biennale 8 website.

20-03-2017 — 03:03

Lerarendag

Op zondag 19 maart organiseerden Contour Biennale 8 en OP.RECHT.MECHELEN. de Contour Biennale 8 lerarendag in samenwerking met Klasse. De educatieve werking van de biënnale werd er voorgesteld. De educatie map is vanaf nu beschikbaar op onze website.

13-03-2017 — 07:03

The Stealing C*nt$ and Toxic Sovereignty

Het Karrabing Film Collective (Gavin Bianamu, Rex Edmunds, Elizabeth A. Povinelli, Ben Williams) stelt The Stealing C*nt$ en Toxic Sovereignty voor, de film die naar aanleiding van hun deelname aan Contour Biennale 8 bij de Boghossianstichting zal getoond worden. De projectie zal gevolgd worden door een gesprek gemodereerd door Natasha Ginwala. Alle info vindt u hier.

11-03-2017 — 07:03

Public Programme

Contour Biennale 8 werkt samen met Dutch Art Institute en verwelkomt studenten en docenten in Mechelen tijdens het openingsweekeinde van de biënnale. Een tweedaags publiek programma op 11 en 12 maart 2017 met als titel Planetary Records: Performing Justice Between Art and Law is het sluitstuk van hun programma. Kom ook naar de keynote lezingen, artist talks, filmvoorstellingen en de prestaties in het kader van DAI's Roaming Assembly #12. Bedacht door curator Natasha Ginwala en dichter, criticus en curator Rachel O'Reilly. Het volledige programma vindt u op onze website onder 'public programme'.

Hearings

06-03-2017

Video Temporality and Hindsight Evidence

Since 1991, when Rodney King’s beating was captured on video by a civilian named George Holliday, the medium’s use as legal evidence has increased immensely. Understanding the functions and consequences of this shift demands a deep consideration of video’s relationship to temporality and memory. For years, artists and media theorists have been pursuing this question. […]

06-03-2017

L for Lai Teck

A fleet of illegible and nameless specters haunts the political landscapes of early and mid-twentieth-century Southeast Asia. British Special Branch reports from this period tended to present its Communist enemies as faceless statistical digits, revealing few personal details about them. The abstraction of these reports is further exacerbated by the fact that the most frequent […]

06-03-2017

Diaoptasia – Our Future Will Be

Fractures can sometimes be identified As light falls on its aching path How do you see the cracks that appear? Would it be rough and irregular? Maybe shell like, smooth and curved? Or maybe jagged and sharp edged like broken metal Forming elongated splinters Breaking like clay or chalk? Our future is to live […]

06-03-2017

I Will Burn Myself Again and Again: Notes on the Self-Immolations in Tibet

I am walking thus on the path of light, to become the living proof of truth I am sacrificing myself thus on the face of actuality All my brothers and sisters, young and old, living in misery and sorrow All people throughout the world who love freedom and peace And to you, tyrants of violence, […]

06-03-2017

Visual Script: Vietnam the Movie

—Did you see her? —The lobby was full of people. Police, security, barriers. I realized how ridiculous the situation was. I pictured myself jumping on an Indo-Chinese woman, yelling: “Mama!” So I thought a miracle had to happen. I hoped one of the women would shout: “Etienne, my son!” I waited. A long time.[…]

06-03-2017

A Tragedy in Two Acts

This is a slightly adapted version of a conversation that took place over e-mail in 2006 between art historian Els Roelandt and visual artist Ana Torfs, on the occasion of the first exhibition of Torfs’ installation Anatomy at daadgalerie in Berlin.

06-03-2017

America, de Bry 1590-1634

Whilst sitting in the rare book division of the New York Public Library in Manhattan, awaiting the arrival of an original 1724 edition of Le Code Noir, I picked up another book: America, de Bry 1590-1634. As I moved through the pages, looking at Theodor de Bry’s coloured engravings, I was witnessing documents from history that reported apparent truths about the colonisation of the Americas […]

29-09-2016

The Littoral

The year 2160 is the last year of the legacy-management activities under the Puerto Rico Power Authority and the now-defunct United States Atomic Energy Commission. The decommissioned reactor has been closed for fifty years. It was a model thermonuclear plant for seven years, between 1960 and 1967, but it required too many modifications to work […]